Lyckas med era sociala medier
Det finns ganska många artiklar där ute om vad man ska göra för att lyckas med marknadsföringen i sina sociala medier, men vad ska man då inte göra? Först och främst ska man akta sig för att använda sitt sociala flöde som en nyhetskanal eller annonskanal där man bara försöker sälja sina produkter eller tjänster. Sociala medier är just sociala och går ut på att engagera människor på ett socialt sätt. Om det kommer fram någon till dig på stan och säger “Nu säljer vi fem kartonger till priset av fyra!”, vad skulle du säga då? Det är inte ett så socialt sätt att kommunicera på.
Om vi säger att ni har ett spa i Göteborg och är ivriga på att komma ut på Instagram och Facebook så har vi ett till tips: börja inte förrän ni har formulerat en långsiktig strategi. Ett annat tips på vad man inte ska göra i sociala medier är att försöka ta genvägar genom att köpa följare eller interaktioner. De sociala plattformarna är uppbyggda på algoritmer som bygger intrikata nätverk bakom kulisserna och om de interaktioner som sker på erat konto inte är genuina, så kommer det bli väldigt svårt för er att etablera en organisk växt.
Med tiden blir det också dyrt att upprätthålla skenet av att vara så pass populär när man egentligen inte är det. Och sedan den uppenbara nedsidan: en låtsasföljare kommer aldrig köpa några av dina produkter i vilket fall som helst, så de är ganska värdelösa ur ett långsiktigt perspektiv.