KPI:ernas magiska kraft
Hur går det med företagets KPI:er? Är det något ni övervakar dagligen och förstärker med kompensationspaket och uppmuntringar i form av priser och utmärkelser? Vad sägs om att ta nulägets viktigaste KPI och låta personalen veta att den som presterar bäst mot denna KPI under det kommande kvartalet kommer att belönas med en helg på ett spahotell i Sverige.
Vi behöver alla incitament för att prestera riktigt bra på jobbet månad in och månad ut. Om du är företagsledare och har definierat kvartalets viktigaste KPI:er på ledningsmötet kan det behövas en morot för att väcka personalens intresse. Istället för att använda sig av permanenta lösningar i form av kompensationspaket, vilket ändå inte passar sig i alla branscher och bara för en viss typ av befattning, så kan man vara kreativ med unika gåvor som eggar på medarbetarna att göra sitt bästa.
Det är så viktigt att man tar god hand om sin personal. Siffrorna visar att personalomsättning är otroligt kostsamt för företag, både indirekt och direkt. Det kostar att låta folk gå, det kostar när folk säger upp sig och det kostar att rekrytera ny personal. Men kanske är den största kostnaden att olycklig personal helt enkelt inte presterar till max.
Här på Arbetsfabriken har vi en passion för arbetseffektivitet och smarta strategier som genererar långsiktig tillväxt, på ett smart och hållbart sätt. Vi arbetar med många verksamhetsledare som har fått positiva resultat med morötter av detta slag – vem vill inte vinna en helg på ett lyxigt spahotell med allt inkluderat?